Lehre

Die Professoren und Wissenschaftler der Marinen Geodynamik halten im Rahmen des BSc Studiengangs Physik des Erdsystems und in den MSc Studiengängen Master of Geophysics und Master of Marine Geosciences Vorlesungen. Mehr Informationen finden Sie hierzu auf den Webseiten der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel. Wir betreuen außerdem Abschlussarbeiten (BSc, MSc und Dr. rer. nat.). Bei Interesse wenden Sie sich bitte an den jeweiligen Dozenten oder im Zweifel an Heidrun Kopp (hkopp(at)geomar.de) oder Christian Berndt (cberndt(at)geomar.de).

UnivIS
Informationssystem der Universität Kiel © Config eG 
Semester: SS 2024 

Bauern und Viehzüchter im europäischen Neolithikum (200242)

Dozentinnen/Dozenten
Prof. Dr. phil. Johannes Müller, Dr. Kata Furholt, (ERC-Projekt XSCAPE)

Angaben
Hauptseminar, 2 SWS, Teil der Module Dg3, Dv3, Gg3, Gv3, Iv3
Zeit und Ort: Mi 16:15 - 17:45, JMS2 - R.14[Seminarraum UFG]
vom 17.4.2024 bis zum 10.7.2024

Inhalt
Der Kurs konzentriert sich auf die Beziehung zwischen Menschen und Tieren, insbesondere Rindern, und darauf, wie die Tierhaltung die soziale Struktur und den neolithischen Lebensstil veränderte. Die primäre und sekundäre Nutzung von Tieren und die Tierproduktion führten im Neolithikum auf vielfältige Weise zu unterschiedlichen häuslichen und rituellen Gewohnheiten und sozialen Praktiken. Wir werden uns den Status der Tiere genauer ansehen, einschließlich ihrer Rolle als Träger von Reichtum, die eine mögliche Grundlage für eine entstehende soziale Ungleichheit bildet.

Empfohlene Literatur
  • Bogaard, A., Fochesato, M., & Bowles, S. 2019. The farming-inequality nexus: new insights from ancient Western Eurasia. Antiquity 93(371): p.1129–1143.
  • Bogaard, A., Styring, A., Whitlam, J., Fochesato, M., & Bowles, S. 2018. Farming, Inequality, and Urbanization: In Ten Thousand Years of Inequality.The Archaeology of Wealth Differences, 201–229. University of Arizona Press Available at: http://www.jstor.org/stable/j.ctt20d8801.11.
  • Evershed, R.P. et al. 2008. Earliest date for milk use in the Near East and southeastern Europe linked to cattle herding. Nature 455(7212): p.528–531.
  • Gillis, R.E. et al. 2017. The evolution of dual meat and milk cattle husbandry in Linearbandkeramik societies. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences 284(1860). Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5563807/ [Accessed November 25, 2019].
  • Johannsen, N.N. 2006. Draught cattle and the South Scandinavian economies of the 4th millennium BC. Environmental Archaeology 11(1): p.35–48.
  • Lüning, J. 2000. Steinzeitliche Bauern in Deutschland. Die Landwirtschaft im Neolithikum. Bonn.
  • Russell, N. 1998. Cattle as wealth in Neolithic Europe: Where’s the beef? In D. Bailey (ed) The Archaeology of Value: Essays on Prestige and the Processes of Valuation.British Archaeological Reports, International Series., 42–54. Oxford: British Archaeological Reports
  • Scheu, A. et al. 2015. The genetic prehistory of domesticated cattle from their origin to the spread across Europe. BMC Genetics 16(1): p.54.
  • Schmölcke, U., & Groß, D. 2021. Cattle husbandry and aurochs hunting in the Neolithic of northern Central Europe and southern Scandinavia. A statistical approach to distinguish between domestic and wild forms. International Journal of Osteoarchaeology 31(1): p.108–118.


Gräberfeldanalysen: Warum wird wer wie bestattet? (200246)

Dozentinnen/Dozenten
Prof. Dr. phil. Johannes Müller, Dr. Kata Furholt, (ERC-Projekt XSCAPE)

Angaben
Übung, 2 SWS, Teil der Module Bg2, Bv2, Bg3, Bv3, Cg2, Cv2
Zeit und Ort: Mi 14:15 - 15:45, JMS2 - R.14[Seminarraum UFG]
vom 17.4.2024 bis zum 10.7.2024

Inhalt
Der Kurs konzentriert sich auf die Rekonstruktion von Bestattungsvorgängen in prähistorischen Gräberfeldern. Die Studierenden werden jeweils eine Datenbank zu kleineren Gräberfeldern erstellen aus dem Kontext des prähistorischen Europas (insbesondere zwischen dem 7. und 3. Jahrtausend v. Chr.) und diese mit der sogenannten Korrespondenzanalyse analysieren und interpretieren.

Empfohlene Literatur
  • Baxter, M. 2003. Statistics in Archaeology. London.
  • Demján, P. 2012. Grave typology and chronology of a Lengyel culture settlement: formalized methods in archaeological data processing. In J. Kolár & F. Trampota (eds) Theoretical and methodological consideration in central European Neolithic archaeology. (7th–3rd Millenium BC). Conference held in Mikulov, Czech Republic, 26th–28th October 2010.British Archaeological Reports International Series, 77–93. Oxford: BAR Publishing
  • Fowler, C. 2013. Identities in Transformation: identities, funerary rites and the mortuary process. The Oxford Handbook of the Archaeology of Death and Burial: p.511–526.
  • Müller, J. 1997. Zur Struktur archäologischer Daten und die Anwendung multidimensionaler Verfahren. In J. Müller & A. Zimmermann (eds) Archäologie und Korrespondenzanalyse. Beispiele, Fragen, Perspektiven.Internationale Archäologie, 3–7. Espelkamp
  • Müller, J., & Zimmermann, A. 1997. Archäologie und Korrespondenzanalyse. Beispiele, Fragen, Perspektiven. Espelkamp.
  • Parker Pearson, M. 2005. The Archaeology of Death and Burial. Stroud: The History Press.
  • Tarlow, 1967-, Sarah, & Nilsson Stutz, L. eds. 2013. The Oxford Handbook of the archaeology of death and burial First edition. Oxford: Oxford University Press. Available at: https://zenon.dainst.org/Record/001530453 [Accessed November 17, 2022].
  • Williams, F. 1979. Reasoning with statistics 2nd edition. New York: Holt, Rinehart and Winston.


Graphic illustration of archaeological artefacts (BA & MA thesis support) (200244)

Dozent/in
Dr. Kata Furholt, (ERC-Projekt XSCAPE)

Angaben
Übung, 2 SWS, Teil der Module Teil der Module Eg3, Ev3
Zeit und Ort: Fr 14:15 - 15:45, JMS2 - R.14[Seminarraum UFG]
vom 19.4.2024 bis zum 12.7.2024

Inhalt
The course will be in German and English. The Übung is particularly useful for students working on their BA or MA Thesis. The main focus will be on the lithic artefacts' graphic illustration, e.g. what kind of symbols are used by the different lithic schools and scholars (French, German and American). The student will learn how is possible to give a good image of the lithic raw material, how is possible to prepare a graphic table and what illustration programs are useful for it. The Übung starts an introduction about the approaches and methods and the vast majority is practice when the students can work on their tables with supervision.

Empfohlene Literatur
  • Andrefsky, W.Jr. ed. 2008. Lithic technology: measures of production, use, and curation. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Inizan, M., Reduron-Ballinger, M., Roche, H., & Tixier, J. 1999. Technology and Terminology of Knapped Stone. Nanterre: Cercle de Recherches et d’Etudes Prehist.
  • Odell, G.H. 2006. Lithic Analysis. Oklahoma: University of Tulsa.
  • Raczynski-Henk, Y. 2017. Drawing Lithic Artefacts. Available at: https://www.sidestone.com/books/drawing-lithic-artefacts [Accessed November 28, 2023].


Museology. Theory and practice of curating 2. (200250)

Dozentinnen/Dozenten
Prof. Dr. phil. Martin Furholt, Dr. Kata Furholt, (ERC-Projekt XSCAPE)

Angaben
Übung, 2 SWS, Teil der Module Eg1, Ev1, Eg3, Ev3
Ort: JMS2 - R.14[Seminarraum UFG]
Bemerkung zu Zeit und Ort: Blockveranstaltung

Inhalt
The course (Übung) is the second part of the previous museological course (Museology. Theory and practice of curating 1). We will build up the tasks during the semester on the Neolithic narratives of the Vráble project, and use the museological experiences from the small Danish excursion. Those students who were not part of the previous course or the excursion could also join the course. During the course, the students can learn about the curating activity, how to write an exhibition scenario, the principles of choosing the presented objects, and how to use the internal spaces in the museum and other exhibiting areas. The main outcome of the course will be the finalised exhibition scenario, which can be a basis for a later real Vráble exhibition. We highly welcome those students who feel creativity and inner motivation to create some cultural dissemination for the public. The course will be in German and English.

Empfohlene Literatur
  • Martin Furholt, Ivan Cheben, Johannes Müller, Alena Bistáková, Maria Wunderlich, Nils Müller-Scheeßel (eds.), Archaeology in the Žitava valley I. The LBK and Želiezovce settlement site of Vráble 09. Scales of Transformation (Leiden 2020). https://www.sidestone.com/books/archaeology-in-the-zitava-valley-i (accessed: 19/11/2021).
  • John H. Falk: Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Rowman & Littlefield Publishers, 2000.
  • David Dean: Museum Exhibition: Theory and Practice. Routledge, 1996.


Prospektion im Herbst 2024 (200247)

Dozentinnen/Dozenten
Prof. Dr. phil. Johannes Müller, Dr. Kata Furholt, (ERC-Projekt XSCAPE)

Angaben
Praktikum, 9,60 SWS, Teil der Module Eg3, Ev3
Zeit und Ort: n.V.
Bemerkung zu Zeit und Ort: 3-4 Wochen, Oktober 2024

Inhalt
Es handelt sich um ein Praktikum für die Prospektion und Testgrabung einer archäologischen Fundstelle.

UnivIS ist ein Produkt der Config eG, Röttenbach